Sustojimo ir stabdymo kelias

Įraše apžvelgsime stabdymo ir sustojimo kelio sąvokas, kuo jos skiriasi ir kaip padangos gali įtakoti šiuos du saugumą nusakančias sąvokas. Visų pirma prisiminkime KET taisyklių  apibrėžimus, kur stabdymo kelias yra atstumas kurį automobilis nuvažiuoja nuo to momento, kai vairuotojas nuspaudžia stabdžių pedalą iki visiškai sustojo, o sustojimo kelias yra atstumas kurį automobilis nuvažiuoja nuo to momento, kai vairuotojas pastebėjo kliūtį iki visiškai sustojo. Taigi, kitais žodžiais stabdymo kelias priklauso nuo techninių ir aplinkos aplinkybių, o sustojimo kelias papildomai apima ir vairuotojo reagavimo laiką į kliūtį kelyje.

stabdymo ir sustojimo kelio sąvokos

Internete yra apstu įvairiausių skaičiavimų, tačiau mes pasirinkome AASHTO pateiktą formulę,  kuri yra S = (0.278 * T * V) + V² / (254 * (F + G)). 

  • S - sustojimo kelias, matuojamas metrais
  • T - vairuotojo reagavimo/reakcijos laikas sekundėmis
  • V - automobilio greitis kilometrais per valandą
  • F - trinties koeficientas tarp padangos ir kelio. Sausai kelio dangai naudojame 0.7, o šlapiai kelio dangai tarp 0.3 ir 0.4;
  • G - kelio nuolydis (nuolydis), išreikštas dešimtainiu tikslumu. Jis teigiamas važiuojant į kalną ir neigiamas važiuojančiam žemyn;

Pasirinkome šią formulę kadangi ši apima daugiau kriterijų ir geriau atskleidžia kurie faktoriai įtakoja teorinį sustojimo kelio apskaičiavimą, Dauguma formulės kintamųjų yra ganėtinai paprastai apibrėžiami apart vairuotojo reagavimo/reakcijos laiko. Nors mums atrodo, kad ekstremalioje situacijoje stabdyti pradedame instinktyviai ir nedelsiant, bet tai priklauso nuo mūsų savijautos ir dėmesingumo tą akimirką. Norint įsivaizduoti geriau AASHTO, pateikia šiuos įverčius:

  • 1.0s - susikaupęs, dėmesingas vairuotojas
  • 1.5s - vidutinis vairuotojas
  • 2.0s - pavargęs arba vyresnio amžiaus vairuotojas
  • 2.5s - blogiausias scenarijus, apsvaigęs/neblaivus vairuotojas

Greitis

Kelio Danga

Stabdymo kelias

Reakcijos laikas

Sustojimo kelias

50km/h

sausa

14m

1.5s (+0.5s)

35m (+7m)

50km/h

šlapia

28m

1.5s (+0.5s)

49m (+7m)

90km/h

sausa

45m

1.5s (+0.5s)

83m (+12m)

90km/h

šlapia

108m

1.5s (+0.5s)

145m (+12m)

Tačiau tokia yra tik teorija, kadangi praktikoje yra ir daugiau kriterijų nulemenčių stabdymo kelią, vienas iš tokių yra jūsų automobilio padangos ir jų būklė. Aplaidi padangų priežiūra, kaip kad mažas protektoriaus gylis, neteisingas slėgis ar net pažeistos padangos dėl neteisingo padangų sandėliavimo žiemos/vasaros metu gali pabloginti jūsų stabdymo kelią.

Nereikia pamiršti, kad mūsų klimato sąlygomis labai svarbus faktorius yra ir padangų tipas. Jei tarkime vasarą nusprendėte naudoti žiemines padangas, jūsų stabdymo kelias bus ilgesnis nei naudojant vasarines, o taip yra dėl to kad vasarinės padangos yra gaminamos iš kietesnio gumos mišinio, kuris geriau sukimba su šilta kelio danga ir taip sumažina stabdymo kelią.

Visais atvejais vairuotojas turi įvertinti tiek aplinkos būklę tiek ir savo savijautą ir taip pasirinkti savo saugų greitį. Linkime vairuoti saugiai ir dėmesingai!

Loading...
Profesionali konsultacija